Jak uczyć się chemii (wzorów chemicznych)?

Jeśli chcesz uczyć się skutecznie chemii, a w tym wzorów chemicznych, to musisz pojąć podstawę nauki. Musisz zrozumieć co to oznacza „uczyć się”. Nauka zawsze oznacza rozwój świadomości. Także, gdy uczysz się chemii, potrzebujesz w każdym momencie, gdy poszerzasz wiedzę, rozwijać świadomość.

Czym jest świadomość?

W metodzie 5S na świadomość składają się: wyobraźnia i koncentracja. To dwie składowe świadomości. Tak więc by uczyć się chemii, musisz stopniowo rozwijać wyobraźnię i koncentrację. I tutaj pojawia się problem, ponieważ jak się domyślasz, nauka chemii w dużej części opiera się na nauce symboli, które niespecjalnie rozwijają wyobraźnię i raczej mogą prowadzić do osłabienia koncentracji. To oczywiście prowadzi do problemów z nauką chemii, ale także wszystkich innych dziedzin nauki, które opierają się na nauce symboli.

Gdy świadomość się wyczerpuje…

Często możesz zauważyć, że gdy rozpoczynasz naukę, robisz postępy tylko do pewnego stopnia. Następnie nauka zaczyna stanowić problem i ciężko jest Ci się uczyć, przyswajać nowy materiał. Dzieje się tak, ponieważ rozpoczynając naukę czegokolwiek, posiadasz rozwiniętą świadomość, którą przekładasz na nowe dziedziny wiedzy do opanowania. Gdy Twój zasób świadomości się wyczerpuje, zaczynasz mieć problemy z nauką. Im dziedzina nauki mniej przyczynia się do rozwoju Twojej (dziecka) wyobraźni i koncentracji, tym szybciej pojawią się problemy z nauką.

Jak sobie z tym poradzić?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że świadomość możesz z powodzeniem rozwijać poza salą lekcyjną. W większości przypadków osoby, które przejawiają zdolność do nauki danego przedmiotu, rozwijają świadomość poza szkołą, a w szkole jedynie łączą świadomość z wiedzą, którą przekazuje im wykładowca.

Jak rozwinąć świadomość poza salą wykładową?

Świadomość to wszystko to, czego jesteś świadomy. To jest świadomość odnośnie tego, co widzisz, co czujesz, co dotykasz, co wąchasz itd. Kiedy na co dzień rozwija się Twoja świadomość ogólna odnośnie wszystkiego, co Cię otacza, możesz tę świadomość przełożyć następnie na dowolną dziedzinę wiedzy do opanowania. Gdy ogólny rozwój świadomości się zatrzyma, Twoje zdolności do przyswajania wiedzy także zostaną wyczerpane.

Nauka chemii to przede wszystkim operowanie symbolami. Aby zrozumieć symbole i nimi operować, należy rozwijać wyobraźnię, która odpowiedzialna jest za zrozumienie symboli.

Jednocześnie na sali lekcyjnej potrzebna jest koncentracja i właściwy stosunek pomiędzy wyobraźnią i koncentracją. Wystarczy bowiem chwila, gdy za bardzo zaczniemy sobie coś wyobrażać lub wspominać, a stracimy kontakt i zrozumienie tego, co przekazuje nauczyciel.

Rozwój świadomości poza salą lekcyjną

Ten sposób pozwoli Ci rozwijać świadomość (koncentrację i wyobraźnię) poza salą lekcyjną, ale w oparciu o to, czego uczysz się na lekcjach chemii. Będzie tak, że Twoja świadomość będzie rozwijała się na tyle, na ile to będzie konieczne, by uczyć się z powodzeniem chemii na wyższym poziomie.

Weź całą tablicę Mendelejewa i wypisz wszystkie te pierwiastki, które obecnie używać we wzorach chemicznych. Następnie przyporządkuj do wybranych pierwiastków rzeczy, przedmioty, zjawiska lub postacie. Mogą to być takie rzeczy, które mogą przypominać dany  wzór na przykład: Na (sód) – naczepa samochodowa, Cl (chlor) – cytryna.

H (wodór) – na przykład: hydrant.

O (tlen) – koło np. rowerowe.

I tak dalej. Możesz do każdego pierwiastka przyporządkować więcej niż jedną rzecz.

Czy chodzi o skojarzenia?

Absolutnie nie! Skojarzenia to używanie wyłącznie wyobraźni, a sama wyobraźnia na lekcjach chemii równa się katastrofa! Na lekcjach chemii potrzebujesz zarówno wyobraźni, by zrozumieć symbole, jak i koncentracji, by utrzymać swoją uwagę na tym, co przekazuje Ci nauczyciel. Możesz to tylko osiągnąć poprzez rozwój świadomości (koncentracja + wyobraźnia), a nie jedynie poprzez używanie skojarzeń (wyobraźnia).

Gdy już przyporządkujesz wybranym symbolom konkretne rzeczy, teraz czas zacząć to wszystko obserwować, gdy jesteś poza salą lekcyjną, a gdy jesteś na lekcji chemii, to czas, byś wspominał te rzeczy, gdy zobaczysz konkretne symbole chemiczne. Dzięki temu poza salą lekcyjną będziesz rozwijał koncentrację, a na sali lekcyjne wyobraźnię, przy czym zachowasz odpowiednie proporcje na chemii, by nie tracić koncentracji i by rozumieć, czego uczy Cię nauczyciel.

Przykładowo:

Gdy jesteś w sklepie i widzisz cytryny, przypomnij sobie wzór Cl, a gdy jesteś na sali lekcyjnej i zobaczysz wzór Cl, przypomnij sobie te cytryny, które widziałeś w sklepie.

W taki oto sposób możesz z powodzeniem uczyć się chemii poprzez rozwój świadomości.

Więcej o Piotr Mart

Od blisko ośmiu lat zajmuje się wszystkim tym co dotyczy zrozumienia umysłu. Autor bestsellerowego poradnika „Mężczyzna od A do Z”. Stworzył teorię pod nazwą Rewolucyjny Związek, która dotyczy podziału różnych typów osobowości na podstawie aktywności półkul mózgowych, która dzisiaj daje szanse na pełne dopasowanie w związku i zrozumienie swoich możliwości i ograniczeń przy wyborze właściwego zajęcia, zawodu.
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz